Follower

Sunday, September 18, 2011

iamalright

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ ..
Uikk.. Ada lagi yang tak tidur ke nih? Ke dah tidur, dan tersedar balik.. Macam aku nih.. Dah tuh, kenapa tak tidur lagi atau sambung tidur balik? Tak boleh tidur letteww.. Ada masalah ea..

Well baby.. Hidup ini, macam kita makan nasi hari hari tuh.. Bukan setiap hari kita dapat lauk yang best, tambah pulak kena dengan selera kita kan? Kadang kadang, dalam duk makan nasi tuh, mesti ada satu hari kita tak der duit ke, so kita dapatlah lauk yang dah la tak sedap, tak kena dengan selera kita plak tuh.. Itu lah hidup.. Kita TAK semestinya akan dapat apa yang kita nak.. Sebab, kita hidup bukan berseorangan.. You are not walk alone.. Kita kena fikir jugak orang laen.. Sesekala, kita kena jenguk jugak orang sebelah kita tuh.. Macam mana lauk dia hai nih, best ke idokk.. Dia suka ke tidak..

Dan, jangan ingat kita seorang je yang tak suka dengan lauk yang tak best tuh.. Orang laen pun mesti rasa tak sedap jugak kan.. And, bukan kita seorang jer yang boleh makan lauk best tuh.. Orang laen pun berhak jugak rasa nikmatnya makan ayam panggang.. Kann..

Kita jugak tak semestinya hari hari akan diberikan atau dapat apa yang best.. Sekali dalam hidup, kita kena rasa jugak masinnya garam atau manisnya gula.. Jika kita yang bagi mereka rasa masinnya garam dan manisnya gula, kita pun kena tahu jugak apa orang tuh rasa.. Kita harus jugak tahu apa rasa masinnya garam dan manisnya gula tuh.. Jangan kita pandai memneri saja.. Tapi tak pandai merasa bersama..

Maklumlah.. Bumi الله ini kan bulat.. Apa yang di atas, harus rasa sakitnya jatuh.. Dan jangan mengeluh atau salahkan sesiapa bila dah jatuh tuh.. Sebab.. Kita tak tahu orang yang dah pernah jatuh dan akan jatuh mungkin akan lagi sakit dari kita.. Fikirkan lah.. Apa yang kita bagi, pasti kita dapat balik..

Macam bola yang kena tendang kat dinding.. Kalau kuat kita sepak, kuat lah ia melantun balik.. Kalau perlahan cara kita sepak.. Kita sendiri pun tak rasa sakit..dan mungkin, cara lantunan berbeza yang kita dapat tuh, ada sebab dia tesendiri.. Nak suruh kita sedar ker, supaya laen kali jangan sepak kuat kuat sangat? Sebab sakitnya, kita jugak yang rasa..

Tapi jangan lupa.. Masa kita dapat lauk tak sedap, masa kita rasa sakitnya jatuh atau masa kita kena lantunan bola kita sendiri, masa tuh akan ada seseorang yang akan teman kita macam mana pun keadaan kita.. Walaupun masa tuh kita rasa tak perlu dengan kehadiran dia, tapi jangan pulak rindu dan berharap dia akan ada dengan kita bila kita dapat lauk tak sedap, kita sakit bila jatuh dan bila kita sakit kena lantunan bola nanti..

Belajarlah menghargai dan belajarlah bersyukur seadanya dengan apa yang kita ada.. Dan jangan lupa, let your heart speaks once a while.. Sebab, rasa tak tenang hati, rasa tak sedap hati itu adalah petanda kepada sesuatu yang baik atau buruk.. Bersedialah untuk menerima apa sahaja yang hati kita hendak suarakan.. Kata hati itu selalu benar.. No doubts at all..

Fin..

No comments:

Post a Comment